Sett av den døde – Eirik Husby Sæther

Eirik Husby Sæther er en norsk forfatter og politimann. Han har gitt ut flere bøker tidligere, der jeg har lest Det blå barnet. Han har studert kriminologi og jobber til daglig på krimvakta i Oslo. I tillegg til å jobbe som politi og skrive bøker, er Husby Sæther en aktiv samfunnsdebatant som ofte skriver debattinnlegg i avisen.

Omtale fra forlaget:
En kvinne sitter på kne i skinnegangen på Oslo S. Når toget treffer, blir hodet kuttet av. Etterforsker Mikael Wulf finner til slutt hodet under vognene. Øynene hennes røper at det ikke var et selvmord.

Kvinnen bærer de prostituertes merke, en kul på foten etter å ha gått for langt i trange stiletter. Mikael er sikker på at morderen må ha vært en kunde. For å komme til gjerningspersonen, må han finne ut hvem hun var. Men han vet ikke engang navnet hennes.

Hun blir det ene liket han ikke kan glemme-

Sett av den døde er den tredje boken om Mikael Wulf, etterforsker ved Krimvakta i Oslo.

 

Realistisk
Det er tydelig at Eirik Husby Sæther er kjent med miljøene han beskriver i bøkene sine. Her er det prostitusjonsmiljøet i hovedstaden som blir beskrevet på en veldig troverdig måte. Man kjenner nesten på kroppen de utfordringene disse kvinnene lever med, så godt syns jeg han beskriver miljøet og jentene.
Ved siden av etterforskningen av saken, følger vi to russiske kvinner på jakt etter et bedre liv i Norge, men som prostituerte i Russland, faller de ganske raskt til samme miljø i det nye landet.
Spenningen i boken ligger mye i å finne ut hvem det er som er drept. Der går det rundt for meg mer enn en gang. Jeg tror jeg vet hvem det er, før jeg blir usikker igjen. Husby Sæther sitter på de hemmelighetene helt til slutten.
Sett av den døde handler også om privatlivet til Mikael Wulf, hans samboer Katrine, og hans fetter, den rusfrie narkomane William.

Er du glad i realistisk krim, så er jeg ganske sikker på at du vil like Sett av den døde.

Tusen takk til forlaget som har sendt meg boka.

Tittel: Sett av den døde
Utgitt: 2018
Forlag: Cappelen Damm
Sjanger: krim
Kilde: Lesereksemplar
Format: Innbundet
Antall sider: 367
Terningkast: 5

2 tanker på “Sett av den døde – Eirik Husby Sæther

  1. Tilbaketråkk: Rottenes Oppgjør – Eirik Husby Sæther | Debatt1

  2. Tilbaketråkk: Rottenes opprør – Eirik Husby Sæther – My Criminal Mind

Legg igjen en kommentar