Judasskuddet – Jørgen Jæger

Jørgen Jæger er en av Norges mestselgende krimforfattere. Han er nå ute med sin bok nummer elleve om Ole Vik. Jeg har ikke lest alle disse, men oppdaget Jæger da han kom ut med «Monster» for noen år siden. Mine tidligere omtaler av Jørgen Jægers bøker kan leses her: Monster, Stemmen, Fortielsen og Guden.

Omtale fra forlaget: 
Ondskapen herjer under overflaten i idylliske Fjellberghavn. Flere mennesker ryddes av veien, og drapene kamufleres som overdosedødsfall. Jakten på en kynisk liga begynner, en liga som ikke kjenner noen begrensinger. Politioverbetjent Cecilie Hopens oppgave blir ikke enklere når mye tyder på at de har en Judas i politiet. Ole Vik har i alle år bebreidet seg selv for datterens overdosedødsfall. Nå får han endelig mulighet til å ta et oppgjør med hennes død. Det skal vise seg at ingenting var som han hadde trodd.

Helt fantastisk
Jeg har ventet lenge på den nyeste boken om Ole Vik. Som dere kan lese av de andre omtalene av Jørgen Jægers bøker, så liker jeg de veldig godt. Dette er mesterlig utført. Jæger skriver så spennende at man mister både nattesøvn og fokus på annet som burde vært gjort. Vi forsov oss faktisk i dag tidlig fordi jeg ikke klarte å legge vekk boken i går kveld. I tillegg til å skrive ekstremt spennende bøker, jeg hadde høy puls gjennom hele boken, så viser han et klart samfunnsengasjement i det han skriver.
Vi har blitt godt kjent med Ole Vik og Cecilie Hopen i de tidligere bøkene, og vi kommer stadig lenger og lenger under huden på dem. De fremstår så virkelige, men mange lag av både personlighet og følelsesliv. Hvordan han klarer dette samtidig som spenningen driver meg som leser fremover er jeg ikke sikker på, men det klarer han altså.
Det eneste jeg merker meg er den stadige referansen til fengselsdommer, med sikring. Heter det det fortsatt? Men ellers tar jeg av meg hatten, som jeg ikke har, for Jørgen Jæger og hans fortellerevner.

Tittel: Judasskuddet
Utgitt: Mai 2019
Forlag: Capitana
Sjanger: Krim
Kilde: Lesereksemplar
Format: Innbundet
Antall sider: 395
Terningkast: 6

7 tanker på “Judasskuddet – Jørgen Jæger

  1. En 6èr? Wow!
    Jeg liker også bøkene hans, men har ikke tatt kontakt med det nye forlaget hans, kanskje skal jeg det..Var så greit før med Juritzen.

    Sikringsdom, ja, si det. Vi har jo forvaring og vi har tvunget psykisk helsevern. Når er handlingen i boka?

    Sikring ble opphevet i 2002.
    https://snl.no/sikring

    Likt av 1 person

    • Ja den her var veldig god. Jeg pleier ikke å like frasen «klarte ikke legge den fra meg» men her var det faktisk spenning hele veien.
      Ta kontakt med de du 🙂 Er veldig greit med dette forlaget også syns jeg. 🙂
      Ja, mente det jeg også at sikring var avleggs. Rart ingen har plukket det opp i gjennomarbeidinga av boka. De politifolkene som brukte begrepet var unge også, så ikke noe som skulle kunne hengt igjen fra gammelt av.

      Liker

      • Godt høre at forlaget er ok i kontakten.
        Fikk Egelands Codex, men det var via forfatteren selv.

        Rart , som du sier at forlaget/redaktøren ikke har plukket opp det med sikring- De har da politifolk i staben, som Horst bl.a. Han jobbet vel i politiet også etter at sikringsdommene opphørte hvis jeg ikke tar helt feil, uansett- når man følger med i samfunnsutviklingen , på rettsaker i media etc, så burde man fått det med seg–

        Likt av 1 person

    • Nei, her var det ikke mye å ikke like 😉 Er ikke ofte jeg blir så hekta på en bok som det jeg ble med denne. Så nå er det bare å vente på neste bok. Han er i gang 😀

      Tusen takk for link 🙂

      Liker

Legg igjen en kommentar