Dakota Rød av Lene Lauritsen Kjølner

Utgitt på Vigmostad & Bjørke i mai 2016.

 

d49cbca6245c2dfc15bb8db68610b90b

Bilde fra vg.no

Lene Lauritsen Kjølner kommer fra Tønsberg, og med Dakota Rød har hun utgitt sin tredje krimroman. Hun har tidligere gitt ut Høyt Henger De (2014) og Hvorfor Spurte De Ikke Evensen? (2015) Alle hennes tre utgitte bøker handler om privatdetektiven Olivia Henriksen. Dakota Rød er mitt første møte  med forfatteren.

 

Olivia skal straks reise hjem fra ferie i Sør-Frankrike da hun blir tipset om en sak som har skjedd hjemme. Byggmester Birger Bergersen ble funnet drept med en spikerpistol da flyet han var med i landet på flyplassen. Bergersen hadde vært med på en tur sammen med andre byggmestre og håndverkere da drapet skjedde. Politiet etterforsket selvsagt saken, men det er ikke alle som stoler på at politiet skal klare å løse saken. Derfor får Olivia i oppdrag i å finne ut hvem som kan ha motiv til å ta livet av Bergersen. Hun finner raskt ut at Bergersen var en mann mange hadde et torn i siden til, så løse dette, er ikke lett. Når det da heller ikke, overraskende nok, ikke er noen som har sett eller hørt noe, kan det i teorien være hvem som helst som var ombord i flyet på dette tidspunktet.

 

9788241912733Lett sommerunderholdning.

Jeg har som nevnt over, ikke lest noe av Lene Lauritsen Kjølner tidligere, så jeg hadde ingen forventninger om hva jeg skulle vente meg. Men jeg har jo fått med meg at det er mange som liker bøkene hennes.
Olivia Henriksen er en fargerik og artig dame, og jeg kjenner at jeg liker henne. Men jeg syns forsåvidt at mordgåten kommer litt i bakgrunn fordi det skjer så mye annet i livet hennes. Det er mye fokus på huskjøp og kjærester, og det er forsåvidt greit det, men jeg kunne gjerne sett at mordgåten var i fokus og at alle de andre tingene kom mer i bakgrunnen. Mulig det er fordi Kjølner har klart å lage et så levende persongalleri av både Olivia og folkene rundt henne, at man blir mer interessert i det selv også? Jeg er jo mest vant til mer hardbarket krim enn dette her. Det  blir enda mer rosenrødt enn Viveca Stens Sandham-bøker. Men for all del, jeg ble underholdt, men særlig spennende var det ikke.

 

 

Andre bokbloggere som har blogget om denne utgivelsen er: Beathes Bokhjerte , I Bokhylla og Med Bok og Paljett.

 

 

 

Tusen takk til forlaget for lesereksemplar.

Følg meg gjerne på sosiale medier:

Facebook: https://www.facebook.com/mineboker/?ref=aymt_homepage_panel

Instagram: @mycriminalmind_bookblog

Snapchat: ann_christin80

 

 

9 tanker på “Dakota Rød av Lene Lauritsen Kjølner

  1. Leser denne nå, er ca halvveis, mend et går trått. Jeg synes heller ikke det er så mye fokus på krimgåten så langt. Hadde håpet at ved å lese ditt innlegg så fikk jeg håp om at det skjedde noe mer snart.. Men det virker ikke slik. Synd , for de to andre bøkene hennes likte jeg ganske godt.:)

    Liker

  2. Jeg også kjedet meg litt med denne boken, jeg likte den første boken veldig godt, den forrige ikke fullt så godt. Jeg liker jo litt klassisk krim ala Maria Lang og syntes at Olivia til og begynne med kunne minne litt om Puck. Men nå ble det litt for lite fokus på mordgåten og for mye svada.

    Liker

  3. Tilbaketråkk: Dakota rød av Lene Lauritsen Kjølner | Beathes bokhjerte

  4. Tilbaketråkk: Ingen til bords av Lene Lauritsen Kjølner – My Criminal Mind

  5. Tilbaketråkk: Artig sommerbok fra Lene Lauritsen Kjølner | Debatt1

  6. Tilbaketråkk: Artig sommerbok fra Lene Lauritsen Kjølner

Legg igjen en kommentar