Miniatyrmakeren av Jessie Burton

Orginaltittel: The Miniaturist

Utgitt på Pax Forlag i 2014.

Jessie Burton er en engelsk skuespiller som i 2013 fikk utgitt sin debutroman Miniatyrmakeren. Boken har solgt godt over store deler av verden, og har ligget på bestselgerlisten til Sunday Times.

 

Fra baksiden av boken:

En høstdag i 1686 banker 18 år gamle Nella Oortman på døren til et av de flotteste husene i Amsterdam. Hun er kommet for å starte et nytt liv som handelsmannen Johannes Brandts kone. Men velkomsten er ikke som forventet: Johannes’ søster Marin er kald og reservert, og Johannes selv er knapt å se. Til gjengjeld får Nella en overdådig bryllupspresang: et storslått dukkehus, en tro kopi av huset de bor i. Men når Nella begynner å bestille gjenstander til huset fra en hemmelighetsfull miniatyrmaker, er figurene hun får både urovekkende og overraskende. Mens hun gradvis avdekker sannehetene om Brandt-familien og medlemmene av husholdningen, begynner faresignalene å blinke. Hvem er den gåtefulle miniatyrmakeren, og hvilken rolle spiller dukkehuset i det som skjer?

isbn_9788253037110.jpg

 

Spesiell bok.

Det er lenge mellom hver gang jeg leser noe annet enn krim, så nå er jeg ute på tynn is føler jeg. Når jeg skal mene noe om Miniatyrmakeren.
Jeg syns Jessie Burton skriver godt, men jeg sliter med å holde fokus gjennom boken. Jeg begynte faktisk på denne boken for flere måneder siden, men klarte ikke å interessere meg nok til at jeg kom til side 85. Jeg la den derfor bort, og startet på den igjen nå. Det gikk bedre nå, men jeg deler ikke helt begeistringen til The New York Times (blurb utenpå boken) men det er en facinerende reise til en tid jeg ikke er så kjent med. Så en fin bok, men dog litt kjedelig for en spenningselsker som meg.

Andre bloggere som har skrevet om Miniatyrmakeren er Rose-Marie, Solgunn og ebokhylla mi.

 

Tusen takk til forlaget for lesereksemplar.

 

 

Følg meg gjerne på sosiale medier:

Facebook: www.facebook.com/mineboker/

Instagram: @mycriminalmind_bookblog

Snapchat: ann_christin80

Legg igjen en kommentar