Storesøster av Gunnar Staalesen

Utgitt på Gyldendal Forlag 2016.

 

staales_1224143687

Bildet fra dagbladet.no

Gunnar Staalesen er en forfatter de fleste har hørt om, og veldig mange har også lest mange bøker av han. Storesøster er bok nummer 21 om Varg Veum. Han har i tillegg skrevet mye annet i sitt forfatterskap, blandt annet dokumentar om Amalie Skram og en del skuespill, men det er allikevel bøkene hans om Varg Veum han er mest kjent for. Av en eller annen grunn, hadde jeg ikke lest noe av han tidligere da jeg leste Ingen er så trygg i fare, i fjor. En bok jeg egentlig ikke likte særlig godt.

 

Fra baksiden av boken:

Varg Veum får overraskende besøk på kontoret sitt, av en kvinne han aldri har møtt før. Hun presenterer seg som hans halvsøster, og hun har et oppdrag til Veum. Hennes guddatter, en nitten år gammel sykepleierstudent fra Haugesund, flyttet fra hybelen sin i Bergen to uker tidligere. Siden har ingen hørt fra henne. Hun har ikke etterlatt seg noen ny adresse. Hun svarer ikke på mobiltelefonen. Politiet har ennå ikke tatt saken alvorlig.

Veum påtar seg oppdraget. Etterforskningen avdekker halvt fortrengte ugjerninger og oppmaganisert hat. Den fører Veum til konfrontasjon med en skruppelløs MC-bande og på sporet av et fellesskap som utfolder sin livsfarlige virksomhet i internettets dunkle anonymitet.

Og møtet med storesøsteren skal også komme til å vise Veum ukjente sider av hans egen forhistorie.

(anmeldelsen fortsetter under bildet)

Storesøster - Staalesen.jpg

God krim

Jeg kan jo si det med en gang, jeg likte denne mye bedre enn den forrige boken om Varg Veum. Med det sagt, så føler jeg dette er en gjennomsnittskrim. Det er lite som sjokkerer, og enkelte av scenene føler man at man har lest før. Ihvertfall noe som ligner veldig. En scene med en motorsykkelgjeng, minner veldig om noe jeg har lest av en annen bergensforfatter tidligere. Men det blir kanskje litt sånn når man leser såpass mye krim som jeg gjør. Det er vanskelig for forfatterne å finne opp kruttet på nytt og på nytt, og det skal mye til at man ikke har lest noe lignende fra før.

Jeg syns Storesøster er en god krim, men det er nok ikke en bok som sitter i så veldig lenge. Til det er den for uorginal og lite sjokkerende. Jeg mener ikke at en bok må være full av blod og gørr for at den skal gjøre inntrykk på meg, heller det at den bør være annerledes på et vis. Et annerledes tema, som man ikke har lest før, eller en annen måte å skrive på. Også vil jeg gjerne bli litt smått rystet etter at jeg er ferdig med en bok.

Denne Veumboken er lett lest, og nok dessverre også lett glemt. Men jeg hadde noen fine timer mens jeg leste den.

Tusen takk til forlaget for lesereksemplar.

 

Andre bloggere som har skrevet om Storesøster er: Tones bokmerke, Rita Leser og Bjørnebok.

 

Følg meg gjerne på sosiale medier:

Facebook: http://www.facebook.com/mineboker

Instagram: @mycriminalmind_bookblog

Snapchat: ann_christin80

 

1 tanke på “Storesøster av Gunnar Staalesen

  1. Tilbaketråkk: Gunnar Staalesen – Storesøster |

Legg igjen en kommentar