Hviskeren av Karin Fossum

Utgitt på Cappelen Damm høsten 2016.

 

karin-fossum
Karin Fossum er et navn som er kjent for de fleste, men enda, så har jeg ikke lest veldig mange bøker av henne tidligere. Jeg har kun lest Evas Øye tidligere, men dette var før bloggens tid, så den har jeg ikke skrevet om.
Fossums bøker er oversatt til mer enn 25 språk og mange av hennes bøker er også filmatisert. Hviskeren er den siste i en lang rekke om etterforskeren Konrad Sejer.

 

Fra baksiden av boken:

Ragna Riegel jobber på Europris og bor alene i barndomshjemmet. Nå er foreldrene hennes døde og den eneste sønnen har flyttet til Berlin, og de har nesten ingen kontakt. Bare et og annet jule- og bursdagskort.

Ragna lever livet sitt innen strenge rammer: Hun liker jobben sin fordi den er full av rutine, hun liker å sitte på samme sete i bussen hver dag, hun liker å handle det same i nabolagsbutikken hver dag. Hun må ha orden på livet. Og det har hun, inntil den dagen hun finner et brev i postkassen med hennes navn på konvolutten og en utvetydig trussel skrevet med store blokkbokstaver på arket inni. Brevet gir støtet til et mareritt der Ragna Riegel blir truet på livet av en ukjent fiende. Der hun merker at hun må ta alle midler i bruk for å forsvare seg.

Romanen tar form av Konrad Sejers avhør av Ragna Riegel etter at det verste har skjedd. Etter at alt er for seint. Gjennom avhøreme forsøker Sejer å lokke fram sannheten om det som har skjedd. Men er Ragna sannferdig? Eller fører hun omgivelsene grundig bak lyset? Det blir det Sejers oppgave å finne ut av.

(Teksten fortsetter under bildet)

9788202526313

Mesterlig fortalt

Først kan jeg si at boken kan virke litt trå i begynnelsen, men for å gjøre det klart med en gang, det er verdt å lese videre og alt har sin hensikt.

Som nevnt i baksideteksten, tar boken form av Sejers avhør av Ragna Riegel. Og hun er en meget stillferdig type, derfor kan også boken virke litt kjedelig.. som Ragna. Jeg ble veldig fascinert av Ragnas historie, hun forteller meget fritt, og vi får høre om en uvanlig oppvekst, og også om det skremmende det må være å finne anonyme trusselbrev i postkassen.

Lenge er den største gåten hva Ragna har gjort som gjør at hun sitter i avhør hos Sejer, men også hvem som står bak truslene er en gåte som har opptatt meg gjennom boken. Jeg føler ikke jeg kan skrive så altfor mye om denne boken uten å avsløre hele essensen i boken. Og jeg vil nødig ødelegge andres leseropplevelser.

En virkelig annerledes krimbok er dette fra Karin Fossum, men den er virkelig verdt å lese. Jeg er ganske sikker på at jeg vil huske Ragnas historie lenge.

 

Tusen takk til forlaget for lesereksemplar.

Andre bloggere som har skrevet om boken er Artemisias Verden, Rita Leser og Tine sin blogg

 

Følg meg gjerne på sosiale medier:

Facebook: www.facebook.com/mineboker/

Instagram: @mycriminalmind_bookblog

Snapchat: ann_christin80

2 tanker på “Hviskeren av Karin Fossum

  1. Tilbaketråkk: Karin Fossum – Hviskeren |

Legg igjen en kommentar