Sophie Starks liv og død av Anna North

Utgitt på Pax forlag høsten 2016

Orginaltittel: The life and death of Sophie Stark

 

Anna North er en amerikansk forfatterinne som ved siden av skrivingen jobber som redaktør i New York Times. Hun debuterte i 2011 med romanen America Pacifica. Sophie Starks liv og død er hennes andre roman og den første som er utgitt på norsk. Jeg hadde ikke hørt om hverken boken eller forfatterinnen før jeg startet på boken. Noen ganger er det veldig befriende.

sophie-starks-liv-og-dod-anna-north

 

Fra baksiden av boken:

Den visjonære filmskaperen Sophie Stark behersker  kunsten å presse skuespillerne sine til det ytterste, og bruker historiene til menneskene som står henne nærmest i filmene sine, med dramatisk effekt. Med sin gåtefulle, steile framtoning og sjeldne glimt av sårbarhet virker Sophie Stark inn på livene til alle som holder av henne: kjæresten Allison, broren Robbie, ektemannen Jacob, Hollywoodregissøren George, og Daniel, den ufrivillige hovedpersonen fra hennes første, stalker-aktige campusfilm. Men mens karrieren hennes skyter fart, rakner privatlivet, og trangen til å skape nådeløst sann og treffende kunst viser seg å ha en høy pris.

Fortalt gjennom menneskene som kjenner henne best, er Sophie Starks liv og død en drivende, fascinerende skildring av en kompromissløs kunstners vekst og fall, fra en sterk ny amerikansk fortellerstemme.

Overraskende

Jeg må si at jeg er positivt overrasket over denne boken. Selv om mange mener at dette er en thriller i samme sjanger som Piken på Toget, så må jeg si meg veldig uenig i det. Det er lite som minner om en thriller i Sophie Starks liv og død, men det er et tempo i boken som i en thriller. Men det er ikke spennende i den forstand.

Historiene om Sophie Stark blir fortalt fra flere personer som sto henne nær mens hun var i livet, vi får ikke så stort innblikk i hva som foregår i tankene og følelsene til denne eksentriske kvinnen, men historiene blir fortalt utenfra. Det skifter fra person til person, men dette fungerer veldig greit. Man blir aldri forvirret over hvem som har fortellerstemmen.
Selv om jeg ikke føler dette er en thriller, så er dette en veldig god bok, som jeg har benyttet enhver ledige stund til å lese i, så den har fenget meg fra første stund. Så denne anbefaler jeg gjerne videre.

 

Tusen takk til forlaget for lesereksemplar.

 

Følg meg gjerne på sosiale medier:

Facebook: http://www.facebook.com/mineboker

Instagram: @mycriminalmind_bookblog

Snapchat: ann_christin80

 

 

One thought on “Sophie Starks liv og død av Anna North

Legg igjen en kommentar

