Blindgang av Jørn Lier Horst

Gitt ut på Gyldendal Forlag i 2015.

756

Bildet fra nrk.no

 

Jørn Lier Horst er en særdeles produktiv forfatter. I tillegg til krimbøkene om William Wistling, skriver han også både ungdomsbøker og barnebøker. Her hjemme er barnebøkene om Detektivbyrå nr 2 veldig populære hos sønnen min.
Blindgang er Horst tiende bok om etterforskeren Wisling og hans datter journalisten Line. Jeg har tidligere skrevet om Hulemannen her på bloggen. Det kan du lese om her.

 

 

Line er gravid og har flyttet tilbake til Stavern. Hun har kjøpt et hus i samme gate som faren sin, og bruker stort sett dagene til å pusse opp huset.Nesten samtidig flytter det en gammel klassevenninne tilbake til Stavern. Hun har arvet huset etter bestefaren sin, den mer eller mindre berømte spritkongen i distriktet. Barndomsvenninnen, Sofie, og Line får god kontakt, og er sammen da de åpner en safe i huset til Sofie. Det er det eneste som står igjen i huset etter at hun har betalt folk til å rydde ut og vaske huset før hun flytter inn.

William Wistling har fått mye kritikk etter at han ikke klarer å løse en forsvinningssak. Drosjesjåføren Jens Hummel hadde vært sporløst borte i flere måneder, og Wistling og hans kollegaer er ikke nærmere en løsning nå enn i tiden rett etter forsvinningen. Men et tilfeldig tips fra en venninne av Wistling får endelig litt fart i sakene. I tillegg finner Line og Sofie noe i safen som kan ha innvirkning på saken.

 

God norsk krimBlindgang

Jeg sa det vel etter at jeg leste Hulemannen. Horst er i øverste siktet over norske krimforfattere. Det at han selv har jobbet som politietterforsker i mange år, gjør at bøkene hans virker særdeles virkelighetstro. I tillegg syns jeg han skriver godt og fletter historiene til Line og etterforskningen sammen på en spennende måte. Jeg satt oppe å leste til klokken var over 2 i natt, da jeg bare måtte lese slutten før jeg kunne legge meg. Virkelig spennende var det. Men akkurat hva som var spennende, har jeg ikke tenkt til å fortelle. Det får dere nesten lese selv. Kjedelig om jeg skulle avsløre hele greia.

Karakterbyggingen til Horst syns jeg også er veldig fin. Man får stor sympati for enkelte, og man blir ganske så oppgitt over en viss arrogant politimann på sørlandet. Det viser at Horst klarer å engasjere leserne sine. Jeg liker også godt at plottet er veldig troverdig. Slikt kan skje i lille Norge.

Denne boken anbefales absolutt til andre lesere som setter pris på en god krim.

Andre som har blogget om denne boken er blandt andre: Bjørnebok, Reading-Randi, Bokbloggeir og Anitas blogg

 

Nok en gang en bok jeg plukket ut da jeg var så heldig å vinne gavekort hos Gyldendal. Så igjen, tusen takk til Gyldendal.

4 tanker på “Blindgang av Jørn Lier Horst

  1. Tilbaketråkk: Når det mørkner av Jørn Lier Horst – En William Wisting krim | My Criminal Mind

  2. Tilbaketråkk: Katharina-koden av Jørn Lier Horst – My Criminal Mind

  3. Tilbaketråkk: Jakthundene – Jørn Lier Horst | My Criminal Mind – En bokblogg

  4. Tilbaketråkk: Det innerste rommet – Jørn Lier Horst | My Criminal Mind – En bokblogg

Legg igjen en kommentar