Løvetemmeren av Camilla Läckberg

Første gang utgitt i Norge i 2015 på Gyldendal Forlag.

Orginaltittel: Lejontämjaren

 

L-ckberg-Camilla_Foto-Bingo-Rim-r (1)

Bilde fra gyldendal.no Foto: Bingo Rimèr

 

Camilla Läckberg har skrevet åtte tidligere bøker om forfatter Erica Falck og politimannen Patrik Hedström. Bøkene hennes er utgitt i mer enn 50 land og er solgt i mer enn 15 millioner eksemplarer verden over. I tillegg til krimbøkene har hun skrevet flere barnebøker om Super-Charlie. Hun har også gitt ut kokebøker.

Jeg har tidligere kun lest en bok av Läckberg, Tyskerungen, den leste jeg lenge før jeg startet bloggen, så den har jeg ingen anmeldelse av her. Men jeg husker at jeg syns den var veldig bra. Så den anbefales.

 

Flere jenter har blitt borte i det sørvestlige Sverige, en av dem er 15 år gamle Victoria. Hun dukker opp en iskald kveld i januar, ikke langt fra der hun ble sett sist for fire måneder siden. Plutselig står hun bare der, midt i veien og blir påkjørt av en som kommer kjørende på den glatte veien. Det viser seg at Victoria har blitt utsatt for store grusomheter. Hun overlever ikke skadene hun ble påført, så Patrik Hedström og kollegaene hans etterforsker nå et dødsfall i tillegg til kidnappingen. De samarbeider tett med andre politidistrikt for å ta den som har utført disse bestialske handlingene.

Erica Falck jobber med en ny bok, der en kvinne sitter innelåst for drapet på sin mann for mange år siden. Erica prøver så godt hun kan å få kvinnen i tale, men hun vil ikke snakke om fortiden og hva som skjedde den skjebnesvangre dagen for alle disse årene sine.
Erica føler på seg at ikke alt er som det ser ut til i denne saken, og graver dypt for å finne sannheten. Hva kan ha skjedd mellom fire vegger i Skrekkens Hus?

Loevetemmeren.jpg

Her har vi nok en gang en stålende krim!
Jeg føler virkelig at jeg blir kjent med karakterene selv om jeg ikke har lest noe særlig om dem fra før. Det er morsomt å lese om sjefen Bertil Mellberg. Hva han får seg til å si og gjøre er veldig morsomt syns jeg. Og jeg tror de fleste av oss kjenner typen fra perioder i vårt eget liv også. Det er koselig å lese om forholdet mellom Erica og Patrik. Og alle de andre som har større eller mindre roller i boken.
Men mest av alt er det en fryd å lese en krimbok som er så godt gjennomført. Plottet er grusomt, deler av det er ikke kjempeorginalt, mens andre deler av det er nytt for meg.

Jeg klarer aldri å slutte å undre meg over hvordan krimforfattere klarer å pønske ut slike grusomme plott. Men det må jo til for å få til gode og skremmende bøker.

Denne boken ble lest i et jafs, så man kan trygt si at den fenget fra første side. Språket fløt lett og det var en fryd å lese.

Det eneste jeg vil pirke på, er at baksideteksten ikke stemmer helt med det som står inne i boken. På baksiden står det nemlig at Victoria dør på stedet for påkjørselen, og i boken dør hun av skadene etter at hun er kommet til sykehuset. Dette er flisespikkeri, men jeg syns at den som har skrevet baksideteksten burde være nøyaktig.

Denne boken plukket jeg ut da jeg var så heldig å vinne gavekort hos Gyldendal på deres Instagramkonto. Den har ligget her en god stund nå, og jeg har gledet meg veldig til å lese den. Så moro at den innfridde forventningene.

 

Andre bloggere som har lest og skrevet om Løvetemmeren før meg er blandt andre: Betraktninger-tanker om bøker, Tine sin blogg, Bjørnebok og Born to be a reader

4 tanker på “Løvetemmeren av Camilla Läckberg

  1. Tilbaketråkk: Isprinsessen av Camilla Läckberg – My Criminal Mind

  2. Tilbaketråkk: Predikanten av Camilla Läckberg – My Criminal Mind

  3. Tilbaketråkk: Heksen – Camilla Läckberg – My Criminal Mind

  4. Tilbaketråkk: Den tiende fra Läckberg – På tide med noe nytt? | Debatt1

Legg igjen en kommentar