Svartstilla – Susanne Skogstad

Susanne Skogstad vokste opp i Eid i Nordfjord, men bor nå i Oslo. Hun går på manuslinja på Westerdals. Svartstilla er hennes debutroman.

Omtale fra forlaget:
I SVARTSTILLA har den unge forfattaren valt den gamle kvinna sitt perspektiv for å skrive om kjærleik, einsemd og lengsel etter å høyre til. Gjennom hennar sorg får lesaren innblikk i ei sterk forteljing om den stilla som oppstår når eit liv brått tek slutt.
Skarpt og presist teiknar forfattaren opp eit menneskeliv med all den sårheit og styrke som livet sjølv kan krevje.
Svartstilla er ein liten, men likevel stor roman, som tek opp store spørsmål om kva eit menneskeliv er, kva kjærleiken er verdt, og kva han kostar.

Noe av det såreste jeg har lest.
Boka handler som nevnt om en kvinne som sitter fast i sorgen etter at mannen hun har levd store deler av livet sitt med. Hvordan en ung kvinne, godt under tretti år klarer å skrive så troverdig om en slik fase av livet er meg en stor gåte. Tårene trillet for denne stakkars gamle damen flere ganger. Det var så sårt, og så ekte at det gjorde vondt langt inn i hjerterota. Nydelig, vondt og sårt på en gang. Jeg har aldri lest noe lignende. Og jeg har nesten ikke ord til å beskrive følelsene jeg sitter igjen med etter å ha lest boka.
Dette er en debutroman, tenk å skrive som dette i den aller første boken hun har gitt ut. Fortsetter Susanne Skogstad på denne måten, vil hun bli en stor, norsk forfatter. Jeg gleder meg ihvertfall veldig til å se hva som kommer etter denne sterke debutromanen.
Boken anbefales på det varmeste.

Andre bloggere som har skrevet om Svartstilla: Tine, Beathe, Eli og Elise Cathrin.

Tittel:  Svartstilla
Utgitt: Høsten 2018
Forlag: Gloria Forlag
Sjanger: Roman
Kilde: Biblioteket
Format: Innbundet
Antall sider: 155
Terningkast: 6

11 tanker på “Svartstilla – Susanne Skogstad

  1. Ja, siden det er en roman fra 2018, så er den det. Da må jeg i tilfelle lese den før den 15.februar og vurdere om den skal få min stemme.

    Liker

  2. Ja,denne er nydelig og tusen takk for link 🙂 Ja, tenk om hun fortsetter å skrive bøker, da har vi mye å glede oss til i årene fremover.

    Anita: Jeg vet at du har endel du skal lese før den 15( var det fristen?) men jeg håper at du får anledning til å lese den innen da.

    Liker

  3. Man «må » ikke lese noe ifb BBP- . Det noen av oss styrer litt med er selvpålagt.
    Du kan jon bare stemme på de bøker du har lest, og hvis du feks vil stemme på Svartstilla så er du med på å gi den ekstra oppmerksomhet hvis den havner på kortlista. ER ikke det en fin ting?
    Man må ikke delta i samlesing heller..

    Liker

Legg igjen en kommentar