Sekten på Tåkøy av Mariette Lindstein

Mariette Lindstein er en svensk forfatter som tidligere ga ut sine bøker på et bitte lite forlag. I ettertid har hun inngått en avtale med det store svenske forlaget Forum, der de to første bøkene ble bearbeidet på nytt og utgitt. Bok nummer tre ble først utgitt på Forum. Lindstein har en fortid som medlem av Scientologikirken. Hun arbeidet i 25 år i organisasjonen, men i 2004 rømte hun. Bøkene hennes om ViaTerra er inspirert av hennes opplevelser i Scientologikirken. Sekten på Tåkøy er første del i en trilogi.

 

Sammendrag:
Sofia Bauman er nettopp ferdig med sin utdannelse da hun og venninnen går på et foredrag med den karismatiske lederen av ViaTerra, en bevegelse som holder til på en herregård på Tåkøy. Lederen, Franz Oswald, tilbyr jentene å komme ut på øya for å titte. Han har en ledig stilling i bevegelsen sin, han trenger noen til å bygge opp biblioteket på herregården.
Sofia tar imot jobbtilbudet og flytter snart inn på øya sammen med mange andre. I begynnelsen virker alt til å være helt perfekt, de trives godt alle sammen og hverdagene er gode. Men etterhvert som tiden går, begynner Oswald å forlange mer og mer av arbeiderne sine. De får ikke forlate eiendommen og avstraffelsene er grusomme.

 

Skremmende om sekten.
Jeg blir lett fasinert av sekter og sektproblematikk. Jeg syns det er utrolig interessant og skremmende hvordan noen mennesker lar seg påvirke av et menneske på denne måten. For det er det det begynner med. En sterk og karismatisk leder som trekker folk til seg.
Sekten på Tåkøy er kanskje ikke av de mest velskrevne bøkene jeg har lest, men hun klarer å dra leseren med seg inn i sektens mørke. Vi får se en leder som mister mer og mer grepet, og som hjernevasker de fleste av medlemmene av sekten til de står igjen uten egen vilje. Det jeg savner litt mer av, er en dypere innsikt i hvordan sektlederen påvirker medlemmenes psyke. Vi står mer utenfor og ser hva som skjer, ikke hva som skjer inne i hodene på de enkelte medlemmene. Så å kutte ned noe av midtpartiet i boken, der det ikke skjer veldig mye, for så å gå dypere inn i det psykologiske, hadde gjort boken enda bedre.
Når det er sagt så liker jeg boken godt, og jeg gleder meg til å lese de to neste bøkene i trilogien. Det som gjør boken ekstra interessant er Lindsteins egen erfaring med sekter og flukten fra hennes tilværelse som sektmedlem.

 

Tittel: Sekten på Tåkøy
Orginaltittel: Sekten på Dimön
Først utgitt: Sverige 2016
Forlag: Gyldendal
Oversatt av: Jørn Roeim
Sjanger: Spenning
Kilde: Lesereksemplar
Format: Hardcover
Antall sider: 531
Terningkast: 5 (svak)

10 tanker på “Sekten på Tåkøy av Mariette Lindstein

  1. Denne fikk jeg lyst til å lese. Jeg er også interessert i dette temaet.
    Når det er sagt, så leste jeg en dårlig anmeldelse forleden om denne boka. Husker ikke hvilken avis det var, men jeg mistet litt lysten til å lese den på grunn av det. Men siden du er fornøyd, tenker jeg at det er verdt å prøve. Forfatteren var scientolog, så vidt jeg husker..

    Liker

  2. Mener det var Dagbladet som hadde en omtale av denne. Leste bare overskriften da jeg ikke har pluss 😉

    På goodreads har boken veldig varierende omtaler. Men jeg ser at mange av de dårlige er pga dårlig redigering osv i den første utgaven.

    Jeg likte som sagt denne og skal helt klart lese de neste også ☺

    Liker

    • Ja, det er mulig det var Dagblad. Jeg abonnerer på e-avisa der og hadde et jafs med å lese bokanmeldelser i mange aviser i går.
      Høres bar ut at du likte 🙂 Da skal jeg skaffe meg den.

      Liker

  3. Akkurat som Anita hadde jeg fått med meg anmeldelsen i Dagbladet, og lagt den langt ned i krim-bunka (som begynner å bli høy!). Etter denne omtalen rykker den fram noen plasser 🙂

    Liker

    • Blir spennende å lese etterhvert hva du og Anita mener da Bjørn ☺
      Ja det er hele tiden mange krimbøker som slåss om oppmerksomheten min også 😉 Nå blir det først en krimpause med en flukt fra Nord-Korea før jeg går igang med haugen min igjen 🤓

      Liker

  4. Hej och tack för att du läste och gillade. Utan att vilja skryta så har Sekten på Dimön fått strålande recensioner i Sverige i nästan alla stora tidningar och också vunnit priset för bästa debutroman 2016. Men som någon nämnde att första upplagan inte välredigerad av ett enmansförlag, tyvärr. Jätteglad att du drogs in i berättelsen jag tror också att den norska översättaren är bra. Den första boken var skriven med väldigt enkelt språk, inga utsvävningar. Anledningen är att det var otroligt viktigt att ungdomar skulle kunna läsa. (Den är ju på 500 sidor) Ungdomar är hett byte när det gäller sekter. Nu har boken läst av otaliga ungdomar och till och med hela skolklasser. Så det kanske förklarar lite. Det är väl ovanligt att en författare hör av sig på ditt forum, men jag gillade din blogg och använder själv bloggar för boktips så nu har jag hittat din. Allt gott och hälsningar från Sverige. Mariette

    Likt av 1 person

    • Bare hyggelig med en kommentar fra forfatteren selv Mariette. Det skumle/morsomme med å skrive om skandinaviske bøker er jo at man risikerer at forfatterne titter innom. Men skriver jo aldri noe jeg ikke kan stå for, så her er alle velkomne til å lese og legge igjen kommentarer. Så takk for at du leste og lykke til med videre skriving.

      Liker

      • Vad kul att du inte misstycker. Jag tror att bloggare är bokvärldens framtid. De offentliga recensenterna har en alldeles för smal publik. Jag har mina egna favoritbloggare som har samma smak som jag och där hämtar jag boktips. Apropå framtida skrivande så går det undan i Sverige. Min fjärde bok, början på en helt ny serie kommer ut i mars. Allt gott. Fortsätt att blogga! Mariette

        Liker

  5. Tilbaketråkk: Spennende roman om sekt, av tidligere Scientologimedlem | Debatt1

  6. Tilbaketråkk: Sekten på Tåkøy | edgeofaword

Legg igjen en kommentar