Visning pågår av Sofie Sarenbrant

Sofie Sarenbrant er en svensk forfatter som har hatt stor fremgang de siste årene. Visning pågår er solgt til 10 land og har solgt i mer enn 1 million eksemplarer. I Sverige har hun gitt ut 7 bøker, mens Visning pågår er den første av hennes bøker som er utgitt på norsk, mens den er bok nummer tre i serien om Emma Skjöld.

Forlagets omtale:
Morgenen etter at familien Göransson har visning i idylliske Bromma i Stockholm, finner den seks år gamle Astrid pappaen sin brutalt drept i gjesterommet. Ingenting tyder på innbrudd, og drapsvåpenet er en av familiens egne kjøkkenkniver. Kan noen ha gjemt seg i huset etter visningen? Det eneste som kan tyde på det, er at Astrid påstår at en fremmed klappet henne på kinnet i løpet av natten.

Kriminalinspektør Emma Skjöld får saken. Hun tror at den avdødes kone kan stå bak drapet, og flere avsløringer forsterker mistanken hennes. Men da flere drap rammer familier som har vsning i det ellers fredelige boligområdet, snus alle teorier på hodet. Hva er det egentlig som foregår? Og hva er koblingen mellom ofrene?

God forteller
Sofie Sarenbrant er en helt ny forfatter her hjemme, i Sverige har hun jo som nevnt utgitt syv krimbøker der Visning pågår er den tredje i rekken. Siden det er den tredje boken om Emma Skjöld, så er det naturlig nok en del som har skjedd tidligere som vi som lesere ikke vet noe om. Men det skjer ofte at jeg hopper midt inne i en serie jeg ikke har lest noe av tidligere og det er sjeldent et problem. Så lenge forfatteren gir nok info for nye lesere, men ikke gjentar seg for mye for å irritere de som har lest tidligere bøker. Sarenbrant klarer ihvertfall det første, om hun er for gjentagende i forhold til tidligere bøker vet jeg jo selvsagt ikke.

Jeg syns Sarenbrant klarer å fange tiden vi lever i nå på en veldig fin måte, med utfordringer i samliv i henhold til at mange sitter med nesa stadig lenger og lenger ned i telefonen og de sosiale medier vi finner der. Hun skriver med god flyt og boken er lett å lese. Jeg vil stadig lese mer og mer om hva det er som virkelig skjer. Jeg tror lenge jeg vet hvem som står bak det grufulle drapet, men helt til sist, på de to siste sidene får jeg vite at jeg tar grundig feil. Jeg blir virkelig overrasket over den vendingen boken tar, men samtidig blir jeg veldig skuffet over at boken slutter på denne måten. Mer enn det kan jeg jo ikke si, da avslører jeg jo hele greia og ødelegger for de som vil lese boken.

Jeg liker boken veldig godt, men jeg syns ikke boken skiller seg veldig ut blant mange andre krimutgivelser. Det er en bok man koser seg med i nuet, men som nok ikke setter seg i minnet så lenge etter at den er ferdiglest. Men for all del, det er en fin krimbok å kose seg med ute i solen eller i sofakroken.

 

Takk til forlaget som har sendt meg forhåndseksemplar.

Orginaltittel: Visning pågår
Norsk forlag: Korall Forlag (Cappelen Damm)
Sjanger: Krim
Først utgitt: Sverige 2014
Utgitt i Norge: Februar 2017
Kilde: Forhåndseksemplar
Antall sider: 350
Terningkast: 4

3 tanker på “Visning pågår av Sofie Sarenbrant

  1. Denne boka har jeg, men har ventet med å lese den fordi Ingalill mener at jeg bør lese de to første i serien først. Jeg visste ikke at de ikke har kommet på norsk. Siden du mener den kan godt kan leses uten å ha lest de to første, så vurderer jeg å gjøre det likevel.:)

    Liker

    • Jeg tror Cappelen har kjøpt opp rettighetene til de andre også. Men jeg er ikke sikker. De er ihvertfall ikke kommet på norsk enda.
      Det blir jo som å lese en hvilken som helst annen krimbok der man følger en etterforsker fra bok til bok. Jeg pleier ikke å ha problem med å hoppe rett inn i en serie slik, selv om det sikkert er aller best å lese de i rekkefølge. 😊

      Liker

      • Jeg har heller ikke vansker med det vanligvis, selv om jeg skjønner at for noen serier er det et poeng å starte fra starten pga karakterutviklingen, som feks i Jussis bøker om Avdeling Q.

        Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar