Dødvinkel av Bjørn Olav Nordahl

Utgitt på Gyldendal Forlag i 2016.

 

Bjørn Olav Nordahl er fra Drammen, han har tidligere jobbet i mange år som journalist. I 2010 debuterte han som forfatter med boken Nesten til stede. Etter det har han utgitt to bøker til. Nå i 2016 har han kommet med boken Dødvinkel, som er den første jeg leser av forfatteren.

 

Fra baksiden av boken:

Det finnes en verden vi ikke ser.

Og det finnes en skyggeverden,

de skjulte pengestrømmenes verden.

Det finnes en verden av mennesker i nød.

Og det finnes en verden der bakmenn tjener seg rike på dem.

Ingeborg Nergård Kahn er tilbake på jobb i Dagens Økonomi etter endt fødselspermisjon. I bakhodet brenner et tips hun ikke klarer la ligge. Noen driver med organisert menneskehandel i hjembyen. I Drammen.

Det dreier seg om korrupsjon på steder man minst venter det. Og de store penger gjemt i skatteparadiser.

Sammen med journalistkollegene Magdalena Mellomstrand og Bjørnar Nergård begynner hun å nøste i svært overraskende forbindelser.

Trioen sirkler inn mektige miljøer, med brutale aktører som ikke viker tilbake for noe.

Heller ikke for å true Ingeborg og hennes lille familie på livet.

 

En historie der det dessverre nok er en ganske stor sannhetsgehalt.

Dødvinkel - Nordahl.jpg

 

Jeg syns det er veldig bra at forfattere setter søkelyset på problemområder i samfunnet vårt. Og det er nå en gang slik at det er mennesker som tjener seg rike på andres nød. Og utnytter de til det fulle. Det er vondt å lese om, for det er en verden man ikke ser i dagliglivet, men som man vet fins der.

Det svake med denne boken syns jeg er persongalleriet. En god del av personene i boken blir litt flate, man blir ikke skikkelig kjent med de.Jeg føler med de berørte, men det er bare på overflaten.

Det er ca en drøy uke siden jeg leste ferdig denne boken, men det er svært lite av den som sitter igjen. Og det er synd, siden det er en så viktig bok.Ellers så mener jeg at det gjerne skulle ha vært flere spenningstopper. Den er egentlig mest spennende på slutten. En thriller som dette burde være mer spennende gjennom hele boken. Med det sagt, så er den til gjengjeld veldig spennende når den er spennende.

Jeg skulle nok helst ha skrevet denne anmeldelsen med en gang som jeg normalt gjør, men på en annen side, så er det jo en verdi i å vite hvor godt en bok sitter i også.

Andre bloggere som har skrevet om boken er: Tipsbloggen, Tine sin blogg og Artemisas Verden.

Tusen takk til forlaget for lesereksemplar av boken.

2 tanker på “Dødvinkel av Bjørn Olav Nordahl

  1. Tilbaketråkk: Bjørn Olav Nordahl – Dødvinkel |

Legg igjen en kommentar