Stryk meg over håret av Agnes L. Matre

 

Utgitt for første gang på Commentum Forlag i 2012

 

 

Agnes_4_1024x1024

Bilde fra MATA forlag.no

Agnes Lovise Matre debuterte i 2012 med boken Stryk meg over håret. Høsten 2015, ga hun ut sin andre roman, Kledd Naken, som ble utgitt både på nynorsk og bokmål samtidig. Kledd Naken handler om voldtekt i nære relasjoner og hvordan bygdesladderen kan ødelegge mye. Min anmeldelse av den boken kan du lese her.

Guro  er en kvinne i 30 årene som har bulimi. Hun jobber full tid, men sykdommen tar over mer og mer av livet hennes. Legen hennes prøver å overtale henne til behandling, men Guro er sta, og vil ordne opp i problemene sine på egen hånd. Selv om hun egentlig innerst inne vet at det ikke er en god idè.

Det er en ting Guro er veldig god på, og det er å rømme når livet butter. Så da hun finner en annonse om at det er ledig en stilling som selskapsdame for en norsk eldre dame som er bosatt i Provence. Etter et intervju med hennes sønn, pakker hun det hun eier, søker permisjon fra jobben, og setter kursen mot Frankrike.
Men dersom Guro trodde at problemene hennes blir borte selv om hun nå befinner seg i et annet land, tar hun grundig feil. Hun er like syk som i Norge, og nå er det mennesker som lever helt på henne som ser hva som foregår.
Guro får et nært forhold til Marie, som den eldre damen heter, og trives godt. Men angsten og usikkerheten ligger alltid der som en hånd som klemmer ut av henne all energi.

(teksten fortsetter under bildet)

9788282330831_product_full_large

 

Det er egentlig ganske tydelig at dette er Agnes’ debut som forfatter. Og siden jeg har lest Kledd Naken tidligere, så kan jeg si at hun har tatt store sprang som forfatter fra hun skrev Stryk Meg Over Håret til hun skrev Kledd Naken. Med det sagt, så mener jeg ikke at førstnevnte bok er dårlig. Langt ifra, men den kunne også ha vært en god del bedre.

I begge bøkene sine tar Agnes Matre opp viktige temaer som er verdt å dvele litt ved. I denne boken er det spiseforstyrrelser i voksen alder. Det er mange tabuer rundt det å ha spiseforstyrrelser, og særlig da bulimi. Som Matre skriver selv i boken sin, så fins det en del fagbøker om temaet, men ikke så mange skjønnlitterære bøker om temaet. Så det skal hun ha, hun er modig i temaene hun skriver om.

Vi blir godt kjent med Guro, både som barn og voksen. For det er jo ofte at det er opplevelser i barndommen som gjør at man får psykiske problemer når man blir eldre. Og spiseforstyrrelser er jo først og fremst en psykisk sykdom. Men som også gjør store skader fysisk. Jeg vet at som psykisk syk så blir man ofte veldig egoistisk og selvopptatt, men samtidig så plager det meg litt HVOR lite hun faktisk tenker på andre enn seg selv.

Det med å ha tekster av Bjørn Eidsvåg for å illustrere hvert kapitel, syns jeg blir litt rotete og litt for mye av det gode. Det er fine tekster, og de passer forsåvidt inn, men jeg syns de med fordel kunne vært utelatt. Det samme med krusedullen nederst på hver side. Jeg er nok litt konservativ der, det skal ikke være så mye annet enn sidetall der.

Alt i alt syns jeg Stryk meg over håret er en fin debut. Og Agnes Matre er en stemme som er verdt å lytte til.

Andre bokbloggere som har skrevet om denne boken er: Rita Leser og I Bokhylla.

4 tanker på “Stryk meg over håret av Agnes L. Matre

  1. Tilbaketråkk: Skinnet bedrar av Agnes Lovise Matre – My Criminal Mind

  2. Tilbaketråkk: Krimdebut som røsker i hjerterota | Debatt1

  3. Tilbaketråkk: Iskald – Agnes Lovise Matre – My Criminal Mind

  4. Tilbaketråkk: Ny krim fra Agnes Lovise Matre | Debatt1

Legg igjen en kommentar