Steady av Jarle Sten Olsen

Boken er første gang utgitt i 2014, men kommer i ny og revidert utgave mandag 7. september.

Etter at jeg har lest Steady, har jeg bråskummet gjennom en del anmeldelser av den første utgivelsen av boken, og jeg kan med en gang se at det andre har hengt seg opp i som minus med denne boken, er luket vekk.

Et nytt og freshere cover på den nye, reviderte utgaven av Steady.

Et nytt og freshere cover på den nye, reviderte utgaven av Steady.

Jarle Sten Olsen har tidligere jobbet i tyve år med TV-produksjon, dette er tydelig i debut boken hans, som delvis foregår inne i lokalene til NRK på Marienlyst i Oslo. Olsen har blandt annet jobbet med Midt i Smørøyet på NRK og Silje & Sigurd – et slags reiseprogram på TVNorge.

Erling jobber som freelance kameramann for NRK, men han blir tatt med hasj på arbeidsplassen og hele livet hans går litt i grus. Hans kjæreste gjennom 5 år, Astrid, er lei disse røyke-historiene, og reiser hjem til pappa i Holmenkollen.
Men på et merksnodig vis, så ringer de fra NRK og vil ha han tilbake. Ikke bare for en liten fille-jobb, men han skal styre Steady kameraet under Nobel-konserten.
Nobelprisen dette året, går til en afghansk kvinne, etter press fra amerikanske agenter med skjult agenda.

Erling forsøker å holde hasj-kompisen David ute av livet sitt for å prøve å vinne tilbake Astrid, men det er ikke lett. David, som også har en skjult agenda, gjør alt i sin makt for å få snakket med Erling. Til slutt går han med på å treffe David, men da han kommer frem til møtestedet, så er ikke David der. Men etter å ha fulgt ringelyden på telefonen til David, finner Erling han liggende bevisstløs. Mens Erling står i skjul, ser han to mennesker drepe kameraten. Like etter, står bygningen i full fyr.

Nesten på samme tid, blir leder i Nobel-komitèen, Sverre Franzen funnet drept ved at halsen er skåret over.
Hva er det som skjer rundt Nobelprisen? Er det taliban som protesterer på hvem som skal motta prisen? Og hvorfor er David og Erling med i dette spillet?

Det gamle omslaget på Steady. Jeg må si at det gjorde seg å bytte omslag.

Det gamle omslaget på Steady. Jeg må si at det gjorde seg å bytte omslag.

Steady er en drivende god thriller med godt tempo. Jeg liker godt hovedpersonene i boken og jeg kan levende se for meg Erling, Tommy og TP.
Boken har et godt språk, med lite unødvendige beskrivelser. Dette passer veldig til sjangeren og holder spenningen oppe.

Jeg likte boken veldig godt, litt vanskelig å skille alle personene som er med i begynnelsen, men det går seg raskt til.

Det som er blitt sagt tidligere om skrivefeil, er i stor grad rettet opp i.

Dette er en bok jeg gjerne anbefaler videre!

Takk til LIV Forlag for lesereksemplar.

1 tanke på “Steady av Jarle Sten Olsen

  1. Tilbaketråkk: Bare du som passer på – Jarle Sten Olsen – My Criminal Mind

Legg igjen en kommentar