En mørkere himmel av Mari Jungstedt og Ruben Eliassen

Orginaltittel: En mörkare himmel

Forventes i salg 14. september 2015.
Takk til Juritzen forlag for lesereksemplar.

Ruben Eliassen er en norsk, bestselgende ungdomsforfatter som står bak Phenomena serien. Mens Mari Jungstedt er en tideligere nyhetsanker på svensk fjernsyn og kriminalforfatter med 2,7 millioner solgte bøker i Sverige.
Mari og Ruben ble kjærester og flyttet til Grand Canaria, og begynte å skrive på en ny krimserie med handling fra nettopp Grand Canaria. En Mørkere Himmel er første bok i serien om Journalisten Sara Moberg og Kristian Wade fra det norsk-svenske konsulatet på øya.

Bildet er fra aftonbladet.se
Bildet er fra aftonbladet.se

En ung kvinne blir funnet drept rett nedenfor den norske sjømannskirken på Grand Canaria, kvinnen har halsen skåret over, men er vasket ren for blod. Hun er også dandert for å ligne på et berømt maleri fra 1400-tallet. Venus Fødsel.

Sara Moberg er en svensk journalist som sammen med sin ektemann og barn har bosatt seg på øya for mange år siden. Sara driver den skandinaviske ukeavisen Natt & Dag, hun er på oppdrag for avisen sin da hun møter Kristian Wade fra det norsk-svenske konsulatet på Grand Canaria. Kristian er en tidligere politimann fra Oslo, som kun har jobbet for konsulatet i noen måneder da drapet finner sted.
Kristian og Sara finner tonen og begynner å undersøke rundt drapet og hjelper da politiet med etterforskningen.

0

En Mørkere Himmel veksler mellom å fortelle historiene rundt etterforskningen av drapet på den unge kvinnen, og å gå tilbake i tid å fortelle historien til Adriana Gonzalez som mister sin mann på sjøen mens sønnen hennes er kun 12 år gammel.
Det jeg syns er fint med boken, er hvordan forfatterne beskriver øya, som de tydeligvis har blitt veldig glade i. Jeg opplever at jeg får lyst til å reise til øya å oppleve den selv.
Ellers så sliter jeg veldig med å bli fanget av boka, jeg syns ikke den er spennende, som jeg syns en god krimbok skal være. Og jeg skjønte veldig tidlig hvem drapsmannen kunne være, og hvem som var neste person ut. Forfatterne kunne med fordel ha lansert flere gjerningsmenn enn det de gjorde, da hele boken ble opplagt for min del.
Med tanke på alle de gode krimbøkene som blir utgitt i høst, så ville jeg gått for noe annet. Men samtidig ser jeg jo at boken har fått god kritikk av andre også, så valget blir litt opp til deg.

Legg igjen en kommentar

