Forsvinningen – Frode Granhus

Frode Granhus debuterte som krimforfatter med Hevneren i 2003. Den fikk mye positiv omtale. I 2010 ga han ut  Malstrømmen, den første boken om Rino Carlsen. I årene etter ga han ut flere bøker i serien, alle med gode omtaler og med nominasjoner til en rekke priser. Jeg leste min første bok av Granhus i fjor, Forliset. Han døde i september i fjor, like etter at han var ferdig med råmanuset til denne boken.

Omtale fra forlaget:
Det er høst i Lofoten. Rino Carlsen sitter og finpusser på oppsigelsen da meldingen kommer: En naken, blodig mann er funnet fastlenket til båsen i et falleferdig fjøs, med en metallring rundt halsen. På veggen står det skrevet: «Den som kunne ha forhindret».
Rino og aspiranten Curt ser saken i sammenheng med en tjuefem år gammel dyremishandlingssak. Alt tyder på et gjengjeldelsesmotiv.
Samtidig leter den pensjonerte lensmannen Birger Falch frem dokumentene i en forsvinningssak fra 1972, som har naget ham i alle år. På selveste 17. mai forsvant en 11 år gammel, sykelig jente fra sitt hjem. Etterforskningen konkluderte med at hun hadde tatt seg ned til sjøen og druknet. Men hun ble aldri funnet. Nå som hjertet og hukommelsen er i ferd med å svikte, haster det for Falch å få visshet om hva som skjedde med henne.

Så dukker det opp flere saker.

Spenning på høyt nivå
Det som jeg syns har kjennetegnet de to bøkene jeg har lest av Frode Granhus er hans evne til å beskrive miljøet rundt handlingen i bøkene som gjør at man nesten føler det på kroppen. Jeg husker godt den iskalde Forliset som jeg leste sist. Jeg begynte bokstavelig å fryse av hans beskrivelser. Det samme følte jeg denne gangen, det er riktignok ikke like iskaldt, da handlingen er lagt til høsten denne gang. Men følte neste at jeg var i Lofoten i den vakre naturen der, selv om jeg dessverre ikke har vært lenger nord enn Steinkjær.
I tillegg til at Granhus var veldig god til miljø- og naturbeskrivelser var han, særlig i Forsvinningen utrolig god på å tenke ut velfungerende plott. Jeg personlig syns Forsvinningen var et par hakk bedre enn Forliset, som også var veldig bra. Jeg syns spenningen i denne boken var på høyt nivå, særlig da det strammet seg inn mot slutten.
Jeg syns det er trist at Granhus ikke fikk muligheten til å skrive flere bøker, men hans krimunivers lever videre og vil forhåpentligvis nå enda flere lesere fremover. Jeg har enda en del Granhus-bøker som jeg ikke har lest, så jeg er sikker på at jeg får mer glede av forfatterskapet hans i fremtiden.

Takk til Vigmostad & Bjørke som sendte meg lesereksemplar.

Andre bloggere om Forsvinningen: Tine sin blogg, Bjørnebok, Med bok og paljett og Artemisisas verden.

 

Tittel: Forsvinningen
Utgitt: 2018
Forlag: Vigmostad & Bjørke
Sjanger: Krim
Kilde: Lesereksemplar
Format: Innbundet
Antall sider: 317
Terningkast: 5

Legg igjen en kommentar