Jaget av Eystein Hanssen

Utgitt på Cappelen Damm 14. januar 2017.

 

 

sek-person-scid-36443Eystein Hanssen utgir nå sin sjette kriminalroman om politietterfosrkern Elli. Han debuterte i 2010, og ble nominert til bokhandlerprisen både for sin første og andre bok. Han har jobbet i både NTB og i TV2, men nå arbeider han ved siden av forfattergjerningen med diverse filmprosjekter og som kommunikasjonsrådgiver.

Dette er første gang jeg leser noe av Eystein Hanssen.

 

Elli blir plutselig kalt ut i tjeneste selv om hun ikke er helt ferdig med mammapermisjonen sin. Det har dukket opp et lik i vannet ved Bjørvika i Oslo. Alle de andre drapsetterforskerne er opptatt med andre saker. Elli tar på seg saken, i den tro at mannen hennes skal være hjemme en periode.

Etterforskningen stopper opp nesten før de har begynt. De har få spor å gå etter. De har ingen identitet på mannen som er funnet drept.

Mens Elli hadde mammapermisjon, ble en forretningsmann arrestert på oppdrag fra USA, mannen er mistenkt for terrorfinansiering, og venter på å bli utlevert til USA. Elli kommer over noen telefonnummere, som også knyttes til denne Smith som sitter fengslet. Kan han ha noe med drapet å gjøre selv om han har sittet fengslet i mange måneder?

Samtidig som dette skjer, er en mor med to barn på flykt fra Libya, hun kjemper for å komme med en båt over middelhavet, men prisene øker hele tiden og hun kan ikke stole på noen.

9788202510145

Terror i Norge?

Jeg har som nevnt tidligere ikke lest noe av Eystein Hanssen tidligere. Så jeg hadde ingen forventninger til denne boken. Jeg har så klart hørt om forfatteren før, men har av en eller annen grunn ikke fått lest noe før nå. Og jeg er ganske sikker på at dette ikke blir siste bok jeg leser av han.

Jeg syns Hanssen skriver veldig troverdig, dette med de blandede følelsene man får når man skal tilbake i jobb er lett å kjenne seg igjen i. Nå er nok Elli en noe tøffere type enn det jeg er selv, men likevel så er det mye å kjenne seg igjen i.

Historien om Basma og hennes to barn som er på flukt er vondt å lese om. Det fins mange slike skjebner rundt om i flyktningeleirene rundt omkring.

Spenningen i boken bygger seg sakte med sikkert opp, men et stort klimaks i slutten av boken. Og i disse terror-tider, er ikke senariet helt utenkelig heller – dessverre.

Er du på jakt etter en spennende bok, men er usikker på hva du skal velge, så er Jaget en bok jeg mer enn gjerne anbefaler videre. Det er mange timer god underholdning i denne boken.

 

Tusen takk til forlaget for lesereksemplar.

 

Ta gjerne en titt på hva Bjørnebok har skrevet om Jaget også. Det innlegget kan du lese her.

 

Legg igjen en kommentar