Naboparet av Shari Lapena

Utgitt på Gyldendal Forlag i januar 2017.

Orginaltittel: The couple next door.

 

Shari Lapena arbeidet som engelsklærer og advokat før hun begynte å skrive på fulltid. Hun har tidligere gitt ut to kritikerroste romaner før hun nå kommer med sin første spenningsroman, Naboparet.

 

Ekteparet Anne og Marco skal egentlig til naboene på middag for å feire naboens bursdag, men så må barnevakten avlyse. Anne vil bli hjemme sammen med den seks måneder gamle datteren, men mannen hennes overtaler henne til å ta med baby-callen og bli med inn til naboene likevel. De avtaler at de skal gå inn å se til datteren hver halvtime.
Da de kommer hjem sent på kvelden oppdager de at ytterdøra står åpen, og på barnerommet er barnesenga tom. De begynner straks å bebreide seg selv, og særlig Anne er hard mot seg selv for at hun lot babyen sove hjemme mens de var hos naboen vegg i vegg. De ringer politiet og det begynner en storstilt jakt på kidnapperne.

 

naboparet-shari-lapena

 

I Naboparet skjer jo alle foreldres store mareritt. Babyen deres blir sporløst borte. Hun er jo så liten at det ikke er noen mulighet at hun kan ha kommet seg noe sted på egen hånd. Noen må ha løftet babyen fra senga hennes og tatt henne med bort.

Jeg var veldig nysgjerrig på denne boken før jeg begynte å lese den, plottet i boken er jo noe som faktisk skjer fra tid til annen rundt om i verden. Og det syns jeg gjør ting mye mer skremmende.

Sakte men sikkert gjennom boka kommer flere og flere hemmeligheter fra livene til Anna og Marco frem i lyset. Kan noe eller noen fra fortiden deres være årsaken til at datteren er kidnappet?

«Omhyggelig utmeislet og sylskarp. Naboparet blir hengende i en lenge etter at man har lest siste side.» – Harlan Coben

Jeg må si meg enig med Mr. Coben, dette er en veldig vellykket bok, og jeg mener det er en god grunn til at dette er en internasjonal bestselger, og jeg håper mange norske lesere også vil få glede av denne boken. Man kommer virkelig under huden på både Anna og Marco der de sørger og savner datteren sin. Spenningen stiger gjennom boken, jeg koste meg virkelig med denne.

 

Anbefales på det sterkeste videre.

 

Tusen takk til Gyldendal for lesereksemplar.

 

4 tanker på “Naboparet av Shari Lapena

Legg igjen en kommentar