Dobbeltliv av SJ Watson

Utgitt i Norge 15. januar 2016 på Bazar Forlag.

Orginaltittel: Second Life, Oversatt av: Inge Ulrik Gundersen

SJ Watson er en engelsk forfatter som nå har kommet med sin andre thriller. Watson hadde stor suksess med sin debutroman Før Jeg Sovner (Before I go to sleep) og mottok en rekke priser for den. Jeg har ikke lest Før Jeg Sovner, så jeg hadde ikke noen forventninger til den nye boken.

dobeltiv_fan_6954

 

Julie lever et stille og rolig liv sammen med mannen Hugh og adoptivsønnen Connor i London. Men det gode livet blir brutt da Julies søster, og Connors biologiske mor, blir funnet drept i en bakgate i Paris.
Julie blir nummen av sorgen, men klarer ikke å sørge på en skikkelig måte. Så etter noen uker, reiser hun til Paris for å treffe  Anna, romvenninnen til søsteren. Der i Paris klarer endelig Julie å gråte over tapet av søsteren sin og hun og Anna kommer hverandre nærme i disse dagene. Det kommer frem at Kate var i kontakt med forskjellige menn på nettet i tiden før hun ble drept, og i samarbeid med Anna, lager hun seg en profil på et av nettstedene Kate brukte til å treffe menn.

Julie blir ganske snart kontaktet av en mann ved navn Lukas. Og de to starter en nettflørt. Julie sier til seg selv at han kan vite noe om drapet på søsteren, og at det er derfor hun til slutt går med på å treffe han.

Lukas og Julie innleder et seksuelt forhold som raskt går over styr. På samme tid føler Julie at hun blir holdt under oppsikt av fremmede.

Er Lukas den han utgir seg for å være? Og vet han noe om drapet på Kate? Julie surrer seg inn i et nett av løgner som hun vanskelig kan komme seg ut av. Og hun har ingen andre enn Anna å vende seg mot når ting blir virkelig skummelt.

Som sagt så hadde jeg ingen forventninger til denne boken før jeg startet å lese den, og det tror jeg er en god ting. Man kan lett bli skuffet om forventningene er veldig høye.

Med det sagt, så syns jeg boken begynner ganske tregt, den fremstår mer som en roman enn som en thriller, men etterhvert som Julie snor seg inn i løgnenes nett, og andre hendelser, som jeg ikke kan gå inn på, skjer, så blir det mer spennende.

Hovedpersonen fremstår som lite smart og ganske så irriterende. Jeg tror ikke det er et menneske i hele verden som ville tatt de valgene hun tar, med de erfaringene hun har. Utroskap skjer hele tiden, men det er andre valg hun tar som, for meg, er helt uforståelige.

Alt i alt har Watson skrevet en spennende thriller selv om han gjerne skulle gitt hovedpersonen mer sympatiske trekk og litt mer mellom øra.

 

Tusen takk til forlaget for lesereksemplar.

Om du er nysgjerrig på hva andre mener om denne boken, så har Tine sin blogg skrevet et innlegg for bare et par dager siden.

4 tanker på “Dobbeltliv av SJ Watson

  1. Så kjekt å lese en omtale om denne boken, har vært spent på hva andre lesere synes. Er så glad for at du også syntes hovedpersonen var urealistisk, eller i alle fall tok helt tussete avgjørelser. Linker til deg 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar