Ingen murer er for høye av Trond Henriksen

Utgitt på Aschehoug Forlag høsten 2016.

 

ingen-murer-er-for-hoye-trond-henriksenIngen murer er for høye er boken om livet til Trond Henriksen. Mannen som ble kalt Norges farligste mann etter en kidnapping av en politimann.
Tronds kriminelle liv startet da han var langt under den kriminelle lavalder, som da var 14 år. Vi får høre om da han var med i dokumentarfilmen «Store gutter gråter ikke» En film jeg selv så da jeg gikk på ungdomsskolen, og jeg husker den fortsatt. En sterk film, som for meg bidro til den sterke avstanden jeg alltid har hatt til narkotika. Den må også ha vært sterk, da jeg husker den, mer enn 20 år senere.

Livet til Trond er preget av dop, og fengselslivet, noe som også er beskrevet nøye i boken hans.

Jeg syns det er vanskelig å skrive så mye om bøker som denne uten å utlevere så mye fra handlingen. Men jeg syns Henriksen har en god penn, som beskriver både de tragiske og de humoristiske episodene på en god måte. Dette er en bok det er vel verdt å bruke noen timer på, og jeg mener den burde vært pensum i lærerutdanningen og i skolen ellers. Om boken kan redde andre fra et liv i dophelvete, så hadde det vært fantastisk. Man får også et innblikk i både rusomsorgen og kriminalomsorgen som kan være verdt å få med seg. Henriksen mener mye om begge temaene, og det ville kanskje vært smart å ta til seg erfaringene han har. Jeg fikk ihvertfall åpnet øynene hvor komplisert det kan være, og de to temaene går jo ofte hånd i hånd.

 

En morsom kuriositet er at Trond Henriksen en periode bodde bare noen hundre meter unna der jeg selv er vokst opp og også nå bor selv. Selv om jeg ikke bodde her i det samme tidsrommet. Er ikke ofte man ser navnet på denne lille bygda på trykk i en bok.

 

Det ble en kort anmeldelse fra meg denne gangen, men jeg avslutter med at jeg syns denne boken er viktig, og en bok jeg håper flest mulig, og særlig de som har med barn og ungdom å gjøre. Det er et godt språk, og en virkelighet som kryper under huden din.

 

Takk til Trøgstad Bibliotek som har fremskaffet dette eksemplaret for meg.

1 tanke på “Ingen murer er for høye av Trond Henriksen

  1. Tilbaketråkk: Julegavetips for krimelskeren | My Criminal Mind

Legg igjen en kommentar