Djevelens Giftering av Vidar Sundstøl

Utgitt 7. september på Juritzen Forlag.djevelens_giftering

Vidar Sundstøl er opprinnelig fra Drangedal, men er i dag bosatt i Bø i Telemark, hvor deler av handlingen i Djevelens Giftering finner sted.

Sundstøl har tidligere skrevet syv romaner, hvorav tre av dem er hans kritikerroste Minnesota-triologi.

Djevelens Giftering er mitt første bekjentskap med Sundstøl som forfatter.

Privatdetektiven og norskamerikaneren Max Fjellanger kommer hjem til Norge for å gå i sin gamle kollega og venns begravelse. Hjemme i Norge, finner han dødsfallet til vennen besynderlig, og det rimer ikke at han han har tatt selvmord.  Max bestemmer seg for å undersøke saken nærmere, og kommer ikke unna forsvinningssaken han jobbet med da han selv var i politiet for nær 30 år siden. Ikke nok med det, så er nok en person savnet, hun forsvant på samme dag som mannen gjorde for 30 år siden.

I sine undersøkelser, kommer Max i kontakt med den eksentriske bibliotekaren Tirill Vesterli. Hun hjelper Max med å finne forbindelser mellom de to forsvinningssakene, og etterhvert blir det klart for dem at kameraten som ble funnet død, kan ha kommet for nær hemmeligheter som både har med forsvinningene og Munken, et såkalt gjenferd som går igjen ved den gamle stavkirken i bygda.

Djevelens Giftering er mitt første møte med Vidar Sundstøl som forfatter. Jeg har selvfølgelig hørt om han tidligere, men dette er første romanen jeg har lest av han. Og jeg kan jo si med en gang at det frister til gjentakelse.

Djevelens Giftering har handling fra Eidsborg i Telemark, stavkirken i bygda er en viktig del av boken. Det er tydelig at Sundstøl har brukt mye tid i området, han bor jo i Bø selv, da beskrivelsene hans virker veldig korrekte. Det føles nesten som jeg har vært der på tur selv.

Selve plottet er annerledes, her veksler vi gjennom ritualer og skikker fra nåtiden og helt tilbake til før stavkirken ble bygget tidlig på 1200-tallet.

Jeg syns det er veldig morsomt å lese om gamle myter og hvordan det har påvirket bygda opp gjennom historien.

Når det kommer til gjerningspersonene, så blir jeg ikke veldig overrasket når det blir avslørt, men det er fortsatt en liten twist helt på slutten som holder spenningen oppe.

Absolutt en bok å kose seg med i høst!

Takk til Juritzen Forlag for lesereksemplar.

Andre bloggere som har blogget om Djevelens Giftering er Bokbloggeir og Artemisas Verden

2 tanker på “Djevelens Giftering av Vidar Sundstøl

Legg igjen en kommentar