På Grunn av Et Løfte av Harlan Coben

Orginaltittel: Promise Me

Første gang utgitt i Norge: 2008

Min utgave er lånt på Trøgstad Bibliotek.

Harlan Coben har gitt ut mange bøker både om agenten Myrlon Bolitar og frittstående bøker. Bildet er fra cappelendamm.noDette er den åttende boken i rekken om Mr. Bolitar, Win, Esperanza, Big Cyndi og de andre. Jeg har tidligere skrevet om Ringer i Vann som er en Myrlon Bolitar bok, og Vær Hos Meg som er en frittstående thriller.

Myrlon har fått seg en ny venninne, og en kveld han har fest hjemme hos seg, overhører han venninnens datter og naboens datter har en samtale om å sitte på med andre når de kjører i påvirket tilstand.

Myrlon får jentene til å love at de skal ringe til han, når som helst, dersom de er i en situasjon
der de ikke vil ringe foreldrene, men fremfor å sitte på med noen som kjører ruset.20150929_142140[1]

Bare noen dager senere, klokken har passert 02.00 på natten da telefonen til Myrlon ringer. En av jentene trenger å bli hentet. Hun høres fortvilet ut, så Myrlon setter seg i bilen for å hente henne med det samme.

Han setter henne av utenfor huset til ei venninne, og han drar hjem.

Dette kunne vært en god gjerning, hadde det ikke vært for at venninnen ikke bor i det huset, og jenta er nå savnet. Hun har ikke kommet hjem.

Myrlon kommer fort i politiets søkelys, men etter bare litt etterforskning, konkluderer de med at jenta har rømt hjemmefra.
Det er nå Myrlon setter alle kluter til og etterforsker saken selv! Han har lovt jentas foreldre at han skal få henne hel hjem, og det løftet har han tenkt til å holde.

Jeg har slått det fast før, og jeg kan gjerne si det igjen. Harlan Coben kan skrive. Så også i denne boken, skriver han godt. Storyen er også veldig spennende, han slipper av ei jente midt på natten, og neste dag er det ingen som vet hvor hun er. Det er ikke vanskelig å tenke seg hvordan det kan påvirke en som person. Det skjer sikkert mange, mange ganger hver eneste helg bare her i Norge at jenter blir sluppet av andre steder enn hjemme hos seg selv. Men gudskjelov, så blir ikke disse jentene særlig ofte borte.

Det jeg reagerer på i denne boken, er all volden, som skjer hjemme hos uskyldige mennesker. Dette skjer da helt uten noen konsekvenser. Jeg ser det ikke som særlig sannsynlig at det ville være naturlig at ikke politiet ble trukket inn i dette. Og at det ikke skjer noen konsekvenser for de involverte.

Det er noen slike episoder i denne boken (jeg ser dette skjer i både bøker/tv-serier/filmer ellers også og det overrasker meg og jeg ser på det som veldig usannsynslig)  som jeg setter spørsmålstegn ved. Men ellers er det en veldig spennende bok og det er et gledelig gjensyn med Mr. Bolitar og gjengen.

Legg igjen en kommentar

