Vi som er døde av Karin Fossum

Utgitt på Cappelen Damm i 2015.

Karin Fossum er for de fleste best kjent som forfatteren bak  krimserien om Konrad Seijer. Men hun debuterte i sin tid med en diktsamling. Jeg har nå lest den sist utgitte diktsamlingen, Vi som er døde.

 

9788202494063

 

 

Som man ser av tittelen på boken, så er ikke dette en lett og lystig diktsamling. Karin Fossum er jo som nevnt kjent for sine krimbøker, og igjen belyser hun sine mørke sider. Jeg liker hvordan Fossum skriver dikt, de taler til meg på et vis selv om noen av de er vel mørke. En av mine favoritter i denne diktsamlingen får du her:

 

 

Stig.Hommage

Ikke forlat meg.

Ikke ta tingene dine og gå,

ikke la meg ligge

alene gjennom natten,

ikke se på meg

med ditt onde øye.

I de tomme rommene

drømmer jeg om kjærtegn

fra usynlige hender,

gjemmer meg under de

flytende paraplyenes spenn.

Kan ikke tenke i dette mørket,

kan ikke leve

dette vanskelige livet.

Hver eneste morgen

husker jeg døden.

Diktene til Fossum beskriver barndommen hennes der hun prøver å gjøre sin mor fornøyd, de handler om Gud, om Månen, om Krig og om døden. Diktsamlingen er vakker, men også til tider veldig vond hvis man kjenner på følelsene.

Jeg vil anbefale denne diktsamlingen videre.

Andre som har blogget om denne diktsamlingen er Med bok og palett.

Boken er lånt gjennom ebokbib og Trøgstad Bibliotek.

Legg igjen en kommentar

