Et enkelt geni av David Baldacci

Utgitt for første gang i 2007

Orginaltittel: Simple Genius

Min utgave er lånt fra Trøgstad Bibliotek

David Baldacci har er en amerikansk forfatter som har skrevet 15 New York Times – bestselgere på rad.

Bildet er fra CappelenDamm.no

Bildet er fra CappelenDamm.nobestselgere på rad. Bøkene hans er oversatt til over 40 språk og utgitt i mer enn 80 land. Og han er en av verdens mestselgende spenningsforfattere.

Jeg har tidligere lest boken For Enhver Pris (True Blue)  av Baldacci, og jeg syns den var veldig spennende. Den er ikke blogget om, da jeg leste den to år før jeg startet bloggingen.

Michelle Maxwell er Sean Kings tidligere partner og gode venn. Men hun blir ridd av en stor gjeng demoner som truer med å gjøre ende på henne. For å få bukt med demonene, blir Sean og Michelle enige om at hun skal legge seg frivillig inn på en psykiatrisk klinikk der hun får hjelp av den karismatiske Horatio Barnes.
Michelle oppdager at det skjer merkelige saker på klinikken, og med hennes bakgrunn er det 4ca882adcdc31cc97929c8712bb800d044dcbc3bab76375eea6da49ahelt umulig å ikke utforske saken nærmere.
Mens Michelle får den hjelpen hun så sårt trenger, tar Sean på seg et oppdrag for å finne ut hvordan og hvorfor fysikeren Monk Turing døde. Turing døde inne på CIA’s treningsleir, som ligger rett i nærheten av Babbage Town der Turing arbeidet. Like etter at Sean kommer til stedet er det noen som skyter etter han fra den andre siden av elven. Hva er det som foregår på dette stedet? Er Monk Turings dødsfall et selvmord slik CIA hevder? Eller ble han drept? Spørsmålene er mange og svarene er få på dette merkelige stedet.

Det tok ganske lang tid å komme inn i denne boken, jeg fant ikke flyten. Mulig det er fordi det handler om kvantefysikk, kryptoanalytikere og andre ting som jeg, må jeg innrømme, forstår meg veldig lite på. Men siden jeg har lest noe av Baldacci tidligere, så håpet jeg jo at boken skulle komme seg. Og det gjorde den, til gangs! Siste 1/3 av boken gikk i et forrykende tempo, og var veldig spennende. Man trodde man visste hvem det var som sto på den andre siden og gjorde livet vanskelig, ja livsfarlig faktisk, for våre venner Sean og Michelle, men der tok ihvertfall jeg feil. Jeg tok meg i å tenke flere ganger mens jeg lese boken, at dette burde det vært laget film av!

Det blir definitivt ikke den siste boken jeg leser av Baldacci!

Legg igjen en kommentar