Den forbudte elven – Chigozie Obioma

Chigozie Obioma er en nigeriansk forfatter som er bosatt i USA. Der underviser han i litteratur ved University of Nebraska. Den forbudte elven er hans debut som forfatter, og han har mottatt en rekke priser og utmerkelser for sin debutroman.

Forlagets omtale:
Nigeria i 1990-årene. Fire brødre i den lille byen Akure benytter farens fravær til å dra på fisketur i en elv de har forbud mot å nærme seg. En dag støter de på Abulu, en galning som er beryktet for sine spådomskunster. Guttene terger ham, like vågale som de er skremte, men han kommer mot dem som en gammeltestamentlig profet og forkynner at den eldste, Ikenna, vil bli drept av en av sine brødre.
Denne spådommen utløser en nesten mytisk hendelsesrekke som skal forfølge guttene og gradvis tære på de skjøre familiebåndene. Moren blir lagt inn på sykehus, og faren – familieoverhodet som har båret på ambiøse drømmer om at guttene skulle bli lege, advokat, ingeniør og flyver – må erkjenne at han ikke kan beskytte dem. Og hvis den gale spåmannen har rett, hvilken av brødrene vil bli Ikennas morder?
Den forbudte elven er en medrivende roman om familie, oppvekst og søskenkjærlighet, om overmot og de ubønnhørlige konsekvensene av brutt tillit og forspilte muligheter. Det er også en mektig allegorisk beretning om det nigerianske lederskapets bristende evner til å redde landet. Men romanen er først og fremst stor skrivekunst.
Og Chigozie Obioma fremstår som en av de mest spennende nye stemmene i moderne afrikansk litteratur.

 

Interessant om nigeriansk overtro, kultur og skikker.

Det er ikke mye afrikansk litteratur jeg har lest, men etter at jeg begynte på mitt Les Verden prosjekt så har jeg vært innom noen land i den afrikanske verdensdelen. Nigeria som Chigozie Obioma er fra hadde jeg faktisk vært innom, men jeg har fått med meg begeistringen for Den forbudte elven, så jeg ville lese den selv også.
Det har vært litt tungt for meg i det siste, har slitt litt med både konsentrasjonen og motivasjonen for lesingen, så da har det gått smått fremover. Jeg har lest litt nå og da, men selv om det har gått smått, så har det aldri vært noe tema for meg å legge vekk Den forbudte elven. Til det har den vært altfor spennende og interessant.
Boken blir fortalt fra synspunktet til Ben, den yngste av fire tette brødre. De har i tillegg to yngre søsken som er ganske mye yngre enn dem.
Etter spådommen til Abulu er det interessant å lese om hendelsene som skjer deretter. Kan Abulu se inn i fremtiden?
Obioma gir oss lesere et innblikk i både nigeriansk kultur, skikker og den politiske situasjonen i landet på 80- og 90-tallet. Selv om man har fått med seg en del via både nyheter og historiebøkene så er det helt annerledes å lese om det fra en som er vokst opp i denne delen av verden.

 

Anbefales til de som både ønsker seg en god roman og som gjerne utvider horisonten når det kommer til litteratur.

Tusen takk til Font Forlag som sendte meg boka.

 

Andre som har blogget om Den forbudte elven: Bjørnebok, Tones bokmerke og Rose-Marie

 

Tittel: Den forbudte elven
Orginal tittel: The Fishermen
Først utgitt: 2015
Utgitt i Norge: 2017
Forlag: Font
Oversatt av: Tone Formo
Sjanger: Roman
Kilde: Lesereksemplar
Format: Innbundet
Antall sider: 298
Terningkast: 5

 

2 tanker på “Den forbudte elven – Chigozie Obioma

Legg igjen en kommentar