Ett skritt for langt av Tina Seskis

Tina Seskis kommer fra Hampshire og er nå bosatt i London sammen med sin mann og sønn. Ett skritt for langt er hennes debutroman og den ble først utgitt i England i 2013. Hun kom med en ny bok på engelsk nå i sommer.

 

Sammendrag:
En morgen våkner Emily opp og ordner seg for så å forlate familien sin og livet sitt i Manchester. Hun setter seg på toget sørover til London og tar ibruk sitt andre fornavn og pikenavn. Helt uten kontakter, jobb, bosted og telefon ankommer hun London sent samme dag. Hun har på forhånd tømt kontoen så hun har en del kontanter. Hun skaffer seg en telefon og et rom i et kollektiv. Bare noen dager senere har hun stablet et helt nytt liv, med nye venner og ny jobb i hovedstaden. Men det er noe som tynger Emily, hun har reist fra noe som er vanskelig å rømme fra. Hjemme i Manchester sitter en sviktet ektemann og lurer på hvor kona har blitt av. Politiet gjør ingenting så lenge det er en voksen kvinne som har forsvunnet frivillig. Og en liten trøst for Ben er at det ser ut til at hun har stukket av, og ikke ligger død et eller annet sted. Månedene går, men det blir ikke noe lettere for noen av dem å leve det nye livet. Det er mange gamle sår som ligger under overflaten og som preger dem begge.

 

Litt uorginalt:
På blurbene utenpå mitt forhåndseksemplar står det: «Perfekt spenningsoppbygging» og «En genial historie med en overraskende vri.»  Jeg for min del er ikke helt enig i det. Dette er en helt grei bok, den er lettlest, men den er ikke særlig spennende. Jeg føler at dette er mer enn roman enn en spennende thriller. For helt ærlig, så er den ikke spennende i det hele tatt. Vi følger Emily i hennes nye liv i London, og noen av kapitlene er tilbakeblikk på livet hun hadde tidligere. Vi blir også kjent med ektemannen Ben, tvillingsøsteren og den nye venninnen Angel. Alle disse får sine kapitler slik at historiene veves sammen. Historien er ikke veldig orginal, har lest lignende bøker tidligere, men samtidig så er det noe som gjør meg nysgjerrig på hva som har skjedd mellom Ben og Emily som gjør at hun reiser sin vei. Så det skal hun ha, forfatteren, hun klarer å holde på nysgjerrigheten min gjennom hele boken. Det er noen tvister der på slutten som blir litt forvirrende for meg. Antagelig gjort med hensikt av forfatteren, for det forklares og veves fint sammen helt til slutt.
Alt i alt så syns ikke jeg dette er så verst av en debutant. Men litt overrasket over at boken er oversatt til 17 språk og utgitt i 60 land syns jeg er noe overraskende.

 

Andre som har skrevet litt om boken er Bjørnebok og Med bok og palett.

Tusen takk til forlaget som sendte meg lesereksemplar.

Orginaltittel: One step too far
Norsk forlag: Juritzen Forlag
Sjanger: Thriller
Først utgitt:  2013 i Storbritannia
Utgitt i Norge: Høsten 2017
Kilde: Forhåndseksemplar
Antall sider: 346 (i mitt forhåndseksemplar)
Terningkast: 3

 

Legg igjen en kommentar