Jeg ser deg av Clare Mackintosh

 

Clare Mackintosh er en britisk forfatter som oppnådde stor suksess med sin debutroman, Jeg lar deg gå. Jeg leste den i fjor, og var like begeistret som alle andre. Min anmeldelse finner du her.
Før Mackintosh begynte å skrive, jobbet hun mange år i London-politiet. Nå er hun forfatter, frilandsjournalist og blogger.

 

Zoe Walker lever et helt vanlig liv i utkanten av London sammen med samboeren og de to nesten voksne barna sine. Hun er som folk flest, hun tar den samme banen inn til sentrum hver dag til samme tid. Hun står å venter på banen på samme sted hver dag, og om setet er ledig, sitter hun på samme plass hver dag. Det samme både til og fra jobb. Men en dag ser hun blidet av seg selv i avisen, under annonser. Annonsen står sammen med alle eskorteannonsene, men det kommer ikke tydelig frem hva annonsen vil. Familien hennes blåser av henne og sier at det nok bare er bilde av en kvinne som ligner henne.
Men så blir en kvinne frastjålet nøklene sine på banen, og Zoe finner en annonse i samme avis med bilde av offeret. Zoe blir veldig redd og tar kontakt med politiet, men de tar henne like alvorlig som familien hennes. Ikke før en kvinne blir drept, hvor offeret også er avbildet i samme type annonse, blir Zoe tatt alvorlig.

 

jeg-ser-deg-clare-mackintosh

Vanskelig andrebok.

Jeg er en av de som absolutt elsket debutboken til Clare Mackintosh. Det var en bok som satt i kroppen lenge, og som satt spor i meg som leser. Da er det ikke lett å skrive en ny bok som skal svare til forventningene. Det har hun heller ikke klart helt. Mine forventninger har vært store om at også denne boken skal berøre meg på samme måte som hennes første bok. Det har den ikke gjort. Det har nok litt med temaet å gjøre, men også at jeg ikke følte samme sympati med Zoe som med Jenna Gray og de andre i Jeg lar deg gå.

Med det sagt, så er ikke Jeg ser deg en dårlig bok, langt derifra. Jeg syns nok kanskje den er litt tam i begynnelsen, men det tar seg veldig opp. Jeg syns også hele idèen om denne nettsiden er helt genial. Og man får litt forfølgelsesvannvidd av hele boken. Kjenner jeg er glad for at jeg ikke bor i en by der jeg pendler med offentlig transport. Det føles tryggere å bruke egen bil rett og slett. Så boken setter så absolutt spor etter seg. Selv om jeg skriver at jeg er litt skuffet, så er Jeg ser deg en av de beste thrillerne jeg har lest. Og jeg gir boken terningkast 5. Så det sier egentlig mest om Jeg lar deg gå enn om denne boken.

 

Tusen takk til forlaget for lesereksemplar.

Andre som har blogget om boken er Boktimmy, hans anmeldelse finner du her.

 

Orginaltittel: I See You
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt i Norge: 2017
Først utgitt: I England 2016
Sider: 378
Kilde: Forhåndseksemplar
Sjanger: Krim/Thriller
Terningkast: 5

Legg igjen en kommentar

