Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt av Ingvild Lothe

Utgitt på Kolon Forlag høsten 2016.

 

Fra forlaget:hvorfor-er-jeg-sa-trist-nar-jeg-er-sa-sot-ingvild-lothe

Ved hjelp av bastante påstander og små, uventede nedslag skaper forfatteren overraskende overganger. Tekstene kan til tider oppleves nesten urimelige i sine utsagn, andre ganger så enkle at det blir hardt og svimlende. Diktjeget pines av sin egen skam og anger, fanget i en tilværelse av apati og isolert sinne.

Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt er en usentimental diktsamling, som med letthet beveger seg mellom det humoristiske og et dypt alvor.

 


 

Det er ikke ofte jeg leser diktsamlinger, men noe sier meg at det er noe jeg burde gjort oftere. Jeg kom over et av diktene i Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt på @renpoesi på Instagram i dag. Da ble nysgjerrigheten min tent, og siden jeg skulle en tur innom biblioteket senere, så ville jeg låne denne. Den er ikke kommet til mitt lokale bibliotek enda, men diktsamlingen var å finne på ebokbib.

du sier

jeg er en følelsesdesigner

 
jeg sier

jeg er en følelsesforsker

 
du ler

fordi du tror jeg tuller

 
jeg ler

fordi du tror jeg tuller

 

Nå skal ikke jeg sitte her å analysere diktene, for det føler jeg at jeg ikke har kompetanse til. Men diktene skildrer en råhet, tristhet og er til tider svært gjenkjennelige. Og jeg liker det. Jeg skal nok kose meg mer med denne innen det er dags å levere den tilbake.

Omslaget på boken derimot er jeg ikke så begeistret for, men nå er jeg «allergisk» mot brukte tamponger…

Anbefaler denne!

3 thoughts on “Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt av Ingvild Lothe

  1. Dette var en svært god diktsamling, og jeg håper at andre også får opp øynene for debutanten Lothe. Likte godt utdraget ditt. En ærlig in your face samling, hvor coveret sier mye om innholdet 🙂

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

