Dameroman m/menn av Kim Småge

Utgitt på Jurizen Forlag 8. september 2016.

 

Kim Småge er en norsk krimforfatter. Hun var en av de første som ble kalt for krimdronning her i landet. Tidligere har hun utgitt 14 bøker, som er oversatt til 11 språk. Nå, 12 år etter forrige utgivelse, er hun tilbake, men hun har gått vekk fra krimsjangeren i sin nyeste roman.

 

 

Fra baksiden av boken:

Oda, Karin og Eldbjørg er tre voksne venninner med svært ulik bakgrunn.
Men de deler et ønske om å komme seg vekk fra tralten og småbyen, og oppleve noe større. De bryter opp, reiser hvert til sitt ut i verden og holder kontakten via brev og telefoner.
Dette er en dramatisk, frekk, morsom, ironisk og overraskende bok, skrevet i Kim Småges sedvanlige fortellerstil.

dameroman-m-menn-kim-smage

 

Mange ord, men lite handling.

Det er sjelden jeg leser såkalte dameromaner, og med denne boken ble jeg minnet på hvorfor. Eller, det er kanskje dumt å si. Jeg er sikker på at det er mange dameromaner med større underholdningsverdi enn denne. Ikke er det særlig mye menn i boken heller.

Boken begynner særdeles rotete, man får ikke tak på hovedpersonene, og de korte kapitlene gir lite mening. Men etterhvert blir det lettere å holde styr på de forskjellige damene. Selv om det er mye som skurrer i forhold til tidsperspektiv. Hvordan kan noen ta en journalistutdannelse i England, mens venninnen kun har vært bortreist noen mnd? Dette er bare et eksempel på ting som ikke stemmer for meg når jeg leser.

Jeg syns Kim Småge egentlig har noen gode idèer på temaer som kunne blitt gode romaner. Eksempelvis Odas forhold til døtrene og eksmannen. Om hvorfor hun reiser ut. Eller Eldbjørgs barnehjem i Mexico. Dette og kunne også blitt en interessant roman. Jeg syns Småge feiler med at hun ikke går inn i dybden på personene hun skriver om. Veldig mye blir beskrevet som sett utenfra. Ikke følelser og tanker rundt noe. Og det er kanskje der hun feiler mest?

Dette er ikke en bok jeg vil anbefale videre.

 

Takk til Juritzen Forlag for lesereksemplar.

 

Følg meg gjerne på sosiale medier:

Facebook: https://www.facebook.com/mineboker/

Instagram: @mycriminalmind_bookblog

Snapchat: ann_christin80

 

 

Legg igjen en kommentar

