Rob Lowe – Historier jeg bare forteller mine venner

Utgitt i USA i 2011, oversatt av Eivind Lilleskjæret og utgitt i Norge i 2015.

Bildet fra dailymail.co.uk
Bildet fra dailymail.co.uk

Jeg leser egentlig ikke selvbiografier, men da jeg fikk et tilbud av Cappelen Damm om å få lese Rob Lowe’s selvbiografi kunne jeg jo ikke la være å slå til heller. Jeg ville vite mer om denne 80-talls kjekkasen.
Hovedhistorien kunne jeg fra før, en glitrende skuespiller karriere, for så å få en voldsom nedtur, og etter en stund kom han stille og rolig opp på høyden igjen. Så jeg syns det skulle være spennende å lese om historien bak.

Vi får høre en del om oppveksten til Rob i boken, han er oppvokst i Dayton i Ohio, før moren tar med seg han og brødrene og flytter til Malibu, California.
Mye av boken handler om det å slå igjennom som skuespiller i LA, og hvordan han fikk sin første filmrolle i The Outsiders i 1983, og da hvordan karrieren utviklet seg derfra.

Bildet fra conservativepost.com
Bildet fra conservativepost.com

Mange juicy historier får man ikke i denne boken, men man får oppleve mange tilfeldige og

også ikke tilfeldige møter med andre kommende verdensstjerner. Han er også innom sin egen alkoholisme, men det temaet er kanskje for vanskelig å skrive om? Jeg syns det temaet, bortsett fra bunnpunktet, blir beskrevet litt for overfladisk.

Alt i alt koste jeg meg med selvbiografien til Rob Lowe, jeg lærte mye nytt om mannen, filmbransjen og også 80 årene (hvor jeg bare var et barn), så jeg anbefaler denne boken til de som vil vite mer om populærkulturen på 80-tallet, og også noe fremover mot i dag.

20150807_235339[1]

Legg igjen en kommentar

