Et mørkt sinn av Anniken Haga

Første gang utgitt i 2014 på Liv Forlag.

Boken er gitt som anmeldereksemplar fra forlaget.

Anniken Haga ble født i 1992 i Tønsberg, og Et mørkt sinn er hennes debut som forfatter. Anniken bor nå i Brunlanes sammen med sin forlovede.

Marita har forsøkt å få tak i sin beste venninne, Emilie, hele dagen etter at hun ikke har dukket opp på jobb. Da Marita kommer hjem til henne på ettermiddagen, finner hun venninnen død med begge håndleddene skåret over.

Marita og Emilies storebror Sondre er begge overbevist om at Emilie ikke kunne ha tatt sitt eget liv. Og siden de opplever at politiet ikke tar dødsfallet på alvor, starter de sin egen etterforskning. Etterforskningen avslører etterhvert mørke familiehemmeligheter og de kommer over en psykisk syk person som gjør alt for å få alt den ønsker seg.

Et-mørkt-sinn

Et mørkt sinn har et veldig snevert persongalleri, og jeg syns både Marita og Sondre har noen merkelige reaksjonsmønstre etter at deres søster og bestevenninne nettopp er funnet død.
En annen ting jeg reagerer på er at de har så liten tro på politiet, helt uten at de noen gang har vært borti politiet tidligere. Og det at de setter i gang med en slik etterforskning bare dager etter at deres nærmeste er blitt funnet død er også merkelig etter min mening. De aller fleste ville ha nok med å sørge og komme seg over sjokket.

Jeg syns ikke Anniken Haga har lykkes veldig godt med denne romanen hun har skrevet. Jeg syns den minner mer om en skolestil enn en kriminalroman. Det er altfor mye som skurrer i hele boken, så jeg anbefaler å bruke tiden på noe annet enn å lese denne.

4 thoughts on “Et mørkt sinn av Anniken Haga

  1. Jeg har også begynt på denne boken, men følte etter en stund at her må det være noen som driver ap. Enig med deg, mye som ikke henger på greip, og cover og lay out minner mer om en skolestil enn en kriminalroman. Her burde forlaget vært på banen og reddet/hjulpet forfatteren mye mer. Kjekt å se at noen har lest og blogget om boken, siden jeg selv lot være å skrive noe om den.

    Lik

  2. Enig med deg, forlaget burde ha styrt denne boken på en bedre måte.
    Jeg synd det er vanskelig å skrive om bøker som jeg syns er så dårlig som i dette tilfellet, men jeg kan jo ikke bare dele de bøkene som er bra heller.

    Likt av 1 person

  3. Jeg må dessverre si meg helt enig. Jeg valgte å stoppe lesingen ganske kjapt, da jeg så de samme tingene som du skriver om her. Jeg er litt selektiv i lesingen, og stanser heller når jeg møter på debutanter som ikke har nivået inne. Det jeg er mest forundret over er LIV Forlag. De gjør en fantastisk jobb med Frode Eie Larsens bøker når det kommer til layout, korrektur, brekking og omslag. Så gjør de det stikk motsatte med sine debutanter. Sender debutantene til løvene uten noe å forsvare seg med. Noen av bøkene er for svake litterært til å bli gitt ut, mens andre (som faktisk er gode) skjemmes av dårlig språkvask, svært svake omslag, billig innbinding og en brekking som ikke er en seriøs utgivelse verdig. Det er ikke greit. Har skrevet en del om dette i min anmeldelse av Steady, som kom i vinter. Det er faktisk en bra bok, men forlaget har ikke gjort jobben sin. Trist.

    Lik

Legg igjen en kommentar

